PROBLÉMY SE SPANÍM A JEHO MOŽNOSTI ODSTRANĚNÍ

Celou třetinu svého života stráví zdravý člověk spánkem. Stále však přibývá těch, kteří by spát chtěli, ale nemohou. Nekvalitním spánkem trpí už téměř polovina populace.

Definice nespavosti:

  • ztížené usínání (delší než 30 minut)
  • opakované noční probuzení (více než 3x za noc)
  • předčasné ranní probuzení a nemožnost opětovného usnutí, neosvěžující spánek (nejméně 3x týdně, déle než měsíc)

Možné příčiny nespavosti:

  • nemoc
  • nepřiměřená spánková hygiena
  • porucha spánku způsobená prostředím
  • porucha ze špatné adaptace na prostředí
  • porucha z nedostatku režimu
  • porucha z naučených asociací
  • vliv medikace
  • závislost na hypnoticích, na stimulanciích, na alkoholu
  • syndrom změny časového pásma
  • porucha spánku při směnném provozu

Dodržujte spánkovou hygienu:

  • choďte spát pravidelně ve stejnou hodinu a pravidelně ve stejnou hodinu také stávejte
  • nespěte během dne
  • postel používejte zásadně pouze ke spánku a k sexuální aktivitě
  • do postele choďte přiměřeně fyzicky i psychicky unaveni
  • před spaním se nepřejídejte
  • zajistěte si přiměřenou pohybovou aktivitu během dne, ne těsně před spaním
  • zůstaňte na lůžku jen po dobu spánku
  • pokud neusnete do 30 minut, vstaňte a dělejte nezajímavou a monotónní práci
  • před spaním, v průběhu noci ani po probuzení nekuřte
  • před spaním se vyhněte kofeinu a alkoholu
  • zařaďte během dne chvilku, ve které si zorganizujete své plány, při usínání už na ně nebudete myslet
  • vaše ložnice musí být řádně vyvětraná a temperovaná na 17 – 21 stupňů Celsia
  • zajistěte pokud možno nehlučné a klidné prostředí
  • vyhněte se alergickým materiálům
  • při poruše usínání zkuste potlačit negativní myšlenky (samostatně nebo za pomoci psychologa)
  • pocit nevyspání se objevuje často u lidí, kteří chrápou
Zásady pro zdravý spánek podle Feng – shui

Tyto zásady vám pomohou správně vybavit vaši ložnici, tak aby byla ostrovem klidu a pohodlného spánku.

  1. Dbejte na to, aby za vašim čelem postele byla plná stěna. Dveře nebo okna za postelí přivádějí k hlavě spícího negativní energii, která může vyvolat psychické problémy a nemoci. Čelo postele nedávejte k oknu. Nejlépe uděláte, když postel umístíte naproti dveřím do ložnice.
  2. Šikmý strop v ložnici spánku vůbec neprospěje. Pokud už no máte, rozhodně pod něj neumísťujte postel.
  3. Vyhněte se sytým barvám, jako je červená a oranžová. Ty opravdu do ložnice nepatří. Doporučují se odstíny šedé, modré, béžové apod., které podporují spánek.
  4. Dveře v ložnici by se měly otvírat z místnosti ven, nikoli dovnitř. Taková drobná maličkost hraje zdánlivě velmi důležitou psychologickou roli.
  5. Odstraňte z ložnice počítač, televizi, rádio. Porucha spánku může být vyvolána elektromagnetickým zářením. Pozor i na mobilní telefony, nepoužívejte je jako budík a mějte je nejméně půl metru od hlavy.
  6. Nejlépe budete spát, když má vaše postel severojižní orientaci, přičemž hlava by měla směřovat k jihu. Matrace by měla být v jediném kusu.
  7. Umístěte pod vaši postel „rušiče“ patogenních zón. Pomohou obyčejné kaštany, které umístěte do misky pod postel. Vydrží celý rok.
  8. Neumísťujte nic do prostoru nad postel. Dbejte, abyste nespali přímo pod lustrem, zrcadlem či trámem. Zrcadlům se pokud možno vyhněte zcela.
  9. V ložnici mějte co nejméně nábytku.
  10. Vyzkoušejte aromaterapii, vynikající je éterický olej z růže – uklidní a navodí spánek.