30 ZARUČENÝCH RAD, JAK ZŮSTANETE MLADÍ!

Kdo by nechtěl být "stále mlád"? Zde vám přináším pár rad, jak zpomalit stárnutí a žít déle. U každé rady je uvedeno krátké vysvětlení a hlavně počet let o kolik let vám může tato činnost prodloužit mládí.  Neberte tato čísla jako čísla konečná, ale spíše pár rad jak si zachovat veselou mysl a odolné tělo. Nikdy ovšem nezapomínejte na citát, který pronesl Konfucius: "Pořád říkáme, kolik je v životě málo času, ale žijeme tak, jako bychom ho měli na rozdávání!!!

1. Pozor na škodlivé tuky (+ 12 let): Většina lidí konzumuje mnohem víc tuků, než potřebuje. V průměru dvojnásobně. Jejich těla tak rychleji tloustnou a stárnou. Nejhorší však jsou nebezpečné živočišné tuky, které jsou obsaženy i v mléce a drůbežím mase, dále palmové a kokosové tuky. Mnoho tuku se skrývá například v chipsech a margarínech. Ruce pryč od hranolků. Třetina všech rakovinových onemocnění pochází z nezdravé výživy a tuků.

2. Smějte se co nejdéle (+8 let): Smích uvolňuje celé tělo. redukuje napětí a stres, zbavuje nás strachu a posiluje imunitní systém.

3. Skončete s kouřením (+7 let): Kouření zkracuje život průměrně o sedm let. Tabák obsahuje přes 40 jedovatých látek, které způsobují nesčetně nemocí v různých orgánech těla. Například hrozba rakoviny plic se zvyšuje o celých sto procent! Ten, kdo přestane, je každé dva měsíce o rok mladší. Také pasivní kouření škodí. Hodina v zakouřeném prostoru je stejně nebezpečná jako čtyři cigarety. Čtyři hodiny denně v kouři je stejné, jako kdybyste sami kouřili.

4. Pozor na jedy v přírodě (+2,2 roky): Znečištěné ovzduší ohrožuje zdraví. Kdo má tu možnost, měl by si vybrat práci a bydlení tam, kde je vyšší kvalita vzduchu. Například jemný prach se dostává hluboko do našich plic, oslabuje imunitní systém a vyvolává alergie, posiluje možnost rakoviny plic.

5. Pravidelné prohlídky u lékaře (+12 let): Jakmile vám něco chybí, jděte za lékařem. Odborník nejlépe posoudí váš problém. Nechte se také pravidelně prohlížet, předejdete tak arterioskleróze a možnému infarktu nebo mozkové mrtvici, ale i cukrovce nebo osteoporóze a rokovině. Důležité je brát léky od lékaře přesně podle pokynů a přečíst si příbalový leták. Nejdůležitější je ovšem nemocem předcházet a upevňovat imunitní systém.

6. Pěstujte přátelství (+8 let): Sociální faktory ovlivňují také naše zdraví. Mezilidské vztahy se nedotýkají jen naší psychiky, ale i našeho těla. Ten, kdo má přátelé nebo rodinu, je mnohem méně náchylný k nemocem a může snadno překonat stres. Když žijete sami, domluvte se s kamarády a proberte s nimi, co vás pálí. Telefonujte co nejčastěji s přáteli a rodinou, nic není pro stárnutí horší, než být na velký problém sami.

7. Spěte osm hodin (+3 roky): Spánek omlazuje. Ideální doba je osm hodin, přičemž je potřeba, aby člověk spal v jednom kuse. Nedostatek spánku způsobuje koncentraci určitých zánětlivých látek, proto máme pro probdělé noci pocit jako při lehké nemoci. Ideální je také půlhodinka spánku přes den.

8. Pětkrát denně ovoce a zeleninu (+5 let): Půlka banánu promíchaná s musli k snídani, hromadu zeleniny k obědu, ovocný salát jako zákusek, mezitím jablko. Ovoce i zelenina obsahuje málo kalorií, zato hodně vitamínů a jsou bohaté na sekundární rostlinné látky. Antioxidanty jako vitamíny C a E nebo v rajčatech obsažený lycopin působí jako prevence proti poškození buněk. Snižují riziko srdečního infarktu stejně jako rakoviny. Navíc jsou skvělé pro postavu.

9. Nenechávejte se práci na později (+8 let): Nic není větším utrpením než každodenní nervování s maličkostmi, které stále odsouváte, až se na nás řítí jako hora. Proto neodsouvejte věci, které je potřeba vyřídit na později, ale řešte je okamžitě, jakmile se objeví.

10. Více celozrnného pečiva (+2 roky): Obiloviny obsahují vedle uhlohydrátů také rostlinné bílkoviny, vitamíny, minerály a vlákninu. Čím více je však obilí zpracované, tím méně se tam zachovává důležitých látek. Bílá mouka obsahuje jen zlomek důležitých látek. Proto se snažte jíst celozrnný chléb, musli a celozrnné nudle.

11. Zelený čaj chrání před rakovinou (+3 roky): Látka flavonoid, která se nachází v hroznech vína, čaji a tmavé čokoládě, je dokonalou posilou pro imunitní systém. Je schopná bránit tělo před určitými druhy rakoviny, zpomaluje stárnutí těla a snižuje hladinu cholesterolu. Obzvláště silný účinek mají flavonoidy z jablek, cibule a zeleného čaje. Výborná je také brokolice, celer, rajčata, jahody, česnek a zelené listy hlávkového salátu.

12. Více sportu (+6,4 let): Pohyb vás ochrání před tukem a velkým břichem, osteoporózou, demencí a zamezuje vzniku cukrovky. Riziko onemocnění rakovinou střev, prostaty, dělohy a prsu snižuje až o 30 procent. Sport dělá štíhlé tělo a udržuje vás fit. Kdo si chce s přibývajícími lety udržovat stále stejnou váhu, musí nejen počítat kalorie, ale také více spalovat. Odborníci doporučují 3krát týdně jogging, plavání nebo jízdu na kole.

13. Denně aspirin (+2 roky): Pro muže nad 35 let a ženy nad 40 let je půlka až jeden aspirin důležitý. Ochraňuje nejenom před ukládáním vápníku v cévách a snižuje tak možnost srdečního infarktu nebo mozkové mrtvice, ale také snižuje riziko rakoviny tlustého střeva. O dávkování se však musíte domluvit s lékařem, protože vysoké dávky naopak mohou zdraví poškodit. Pozor by si měli dát zvláště diabetici, astmatici či lidé s nízkým krevním tlakem.

14. Třikrát týdně rybu (+3 roky): Mnohé druhy ryb obsahují velké množství speciálních mastných kyselin, které snižují riziko infarktu a mozkové mrtvice. ryby obsahují stopové prvky jako zinek a selen, které chrání před volnými radikály.

15. Zhubněte (+6 let): Mnoho lidí s přibývajícími lety tloustne. Tělo totiž spotřebovává stále méně kalorií. I pokud si chcete udržet tu samou váhu jako zamlada, musíte snížit přísun kalorií. Váhu si můžete kontrolovat pomocí BMI. Vyhněte se extrémnímu hubnutí, jinak nastartujete JOJO efekt, kdy ztracenou váhu okamžitě naberete zpět.

16. Ven, na sluníčko (+2 roky): Tělo potřebuje sluneční záření, aby produkovalo pro život důležitý vitamín D. Denně je potřeba pobýt na sluníčku alespoň 20 minut. Delší doba je však již nezdravá. Slunce působí na kůži vrásky. Co je horší, sluneční světlo způsobuje změny v buňkách pokožky, což může vést k rakovině. Nikdy nevycházejte bez potření těla krémem s ochranným UV filtrem, ideálně faktor 20. Velmi důležité jsou i sluneční brýle! Dokonce i v zimě. UV záření totiž může způsobit poškození rohovky.

17. Psi pomáhají proti stresu (+1 rok): Majitelé psů zůstávají déle mladí. Jejich miláčkové je nutí k procházkám, ale i jiná zvířata jsou dobrá pro zdraví. Pomáhají svým majitelům lépe se vyrovnat se stresem. Zvířata pomáhají také proti bolestem hlavy, nachlazení a chronickým infekcím. Pozor si ovšem musí dát nemocní alergií a respiračními chorobami.

18. Snídaně udržuje mládí (+2 roky): Lidé, kteří nesnídají, mají 1,3 až 1,5krát větší koeficient úmrtí. Více malých jídel přes den je mnohokrát lepší než málo velkých jídel, mimo to tiší choutky na nezdravé dobroty. Musli, grepy a celozrnný chléb udrží člověka déle sytým a chrání před nemoci střev, zvláště pak rakovinou tlustého střeva. Mléko, cereálie, jogurty a ovoce obsahují také více látek a vitamínů, které tělo opravdu potřebuje.

19. Trénujte mozek (+1 rok): Lidé, jež namáhají mozek, se udrží déle mladí. Statistiky prozrazují, že absolventi vysokých škol žijí déle. Je tu mnoho faktorů, ovšem jedno je jisté. trénink mozku zbavuje například člověka stresu a jiných psychických problémů. Ideální je luštit křížovky, sudoku, trénovat si paměť, poslouchat hudbu, malovat nebo se věnovat hrám.

20. Méně stresu (+2 roky): Lidské tělo není na trvalý stres vybaveno. Jakmile zůstává následkem stresu hladina kortisonu stále zvýšená, zvýšený krevní tlak se stane normou a urychlí se proces stárnutí. Proto je důležité vytvořit si takovou strategii, která člověka zbaví zátěže stresu, pokud to nejde, jen nutné stres nějak překonat. Například sportem nebo jógou. Nepřekonatelný stres může člověka připravit o 30 let života!!!

21. Menší porce (+3 roky): Zvykněte si na menší porce, ideální volba malých talířů. S nadváhou totiž přichází riziko zvýšeného krevního tlaku, může se dostavit diabetes a samozřejmě se zvyšují rizikové faktory pro onemocnění oběhového systému, které mohou skončit infarktem nebo mrtvicí.

22. Nepijte moc alkoholu (+3 roky): Po alkoholu se tloustne. Mimoto opilý člověk sám sebe přeceňuje, proto v žádném případě neřiďte auto. Alkohol negativně ovlivňuje příjímání důležitých látek, jako jsou vitamíny do těla. Při odbourávání alkoholu se uvolňují v orgánech škodlivé meziprodukty, například volné radikály, které způsobují naše stárnutí. Silní pijáci riskují poškození jater. U žen může alkohol způsobit rakovinu dělohy a močového měchýře. Obzvláště nebezpečný je alkohol pro kuřáky, kdy se riziko mnohonásobně zvyšuje. Skleničku vína ale rozhodně nezakazuje žádný lékař. Díky vysokému podílu antioxidantů ochraňuje cévy. Tento pozitivní efekt je znatelný zvláště v určitém stáří, protože snižuje možnost onemocnění srdečními chorobami. Platí, že u mužů nad 40 let se ideální dvojka vína nebo půllitr piva, u žen po menopauze polovina dávky denně. Sklenice vína denně nesnižuje jen riziko infarktu o 30 procent, ale chrání i před Alzheimerovou chorobou. Při nadměrném pití však má alkohol přesně opačné, velmi škodlivé účinky. /p>

23. Čištění zubů snižuje riziko infarktu (+6 let): Pravidelné čištění zubů je prevencí před paradentózou a záněty dásní, které oslabují imunitní systém a urychlují stárnutí cév. Muži nad 50 let mají třikrát větší riziko onemocnět chorobami srdce a oběhového systému. Doporučeno je dva až třikrát denně dvě minuty čisti zuby, více by naopak škodilo sklovině (toto tvrzení odporuje názoru jiných stomatologů, kteří tvrdí, že je lepší si vyčistit chrup jednou denně, ale velmi poctivě. Doba čistění pak může dosáhnout i 20 minut). Používejte také denně dentální nit na prostory, které kartáček nevyčistí. Dvakrát do roka pak zajděte k zubaři na profesionální vyčištění zubů. Pomáhají také žvýkačky bez cukru. Ty například neutralizují škodlivé kyseliny.

24. Pozitivně myslet! (+6 let): Ten, kdo jde životem plným pozitivních myšlenek, je nejenom šťastnějším, ale i zdravější. Proč? Optimisté jsou snadněji připravení změnit své návyky a odnaučí se například snadněji kouřit.

25. Méně kalorií, více pestrosti (+4 roky): Díky vyvážené stravě se budete cítit fit! To znamená mnoho ovoce a zeleniny, víc ryb, méně masa a cukrů a zvláště málo uhlohydrátů. Nejezte příliš tuků a cukrů a dávejte si pozor u základních potravin jako jsou chléb, těstoviny, rýže, brambory na zdravé uhlohydráty. Špatná výživa ubere až 12 let, dobrá je může přidat. Uhlohydráty dávají tělu energii, kterou potřebuje například mozek. Jsou například v normálním cukru (ovocném, mléčném, hroznovém). Problém je v tom, že jednoduchý cukr nedodává tělu žádné vitamíny, zatímco cukr z uhlohydrátů obsahuje vitamíny, stopové prvky a člověk se cítí sytý.

26. Snižte hladinu cholesterolu (+4 roky): Zvýšená hladina cholesterolu znamená zvýšené riziko infarktu a mrtvice. Pokuste se udržet hladinu cholesterolu na co nejnižší hodnotě. Důležité je hodně se pohybovat a jíst minimum živočišných tuků. To znamená maximálně dvakrát týdně maso a minimum uzenin. Absolutní odmítání masa naproti tomu nic nepřináší.

27. Bez dluhů déle mládí (+8 let): Dávejte pozor na své finance. Jakmile vám porostou dluhy nad hlavu a nebudete vědět, jak co zaplatit, ubíráte si na životě díky stresu. Pokud si udržujete finance v pořádku, jen získáte.

28. Dvakrát za týden trénink (+2 roky): Pokud člověk nesportuje, tělo do určitého věku odbourává ročně půl kilogramu svaloviny. Proti tomu je nutné posilovat. Především ženy by měly dvakrát do týdne dvacet minut (nebo třikrát týdně 10 minut) cvičit, aby posilovaly stavbu kostí a tak předešly osteoporóze. Důležitá jsou cvičení proti bolestem zad.

29. Opatrně jezdit (-? roků): Nejezděte jako šílenci a hlavně mějte ruce daleko od mobilního telefonu! Pořiďte si vůz střední třídy, větší velikost znamená větší bezpečí, vybavený pochopitelně airbagy. Jezdci na motocyklech a bicyklech, nezapomínat na helmy! Snižuje se riziko poranění hlavy, a tak se zlepšuje šance na zdravé stárnutí o 80 procent.

30. Více sexu (+8 let): Sex udržuje člověka zdravím. Lékaři přikazují: minimálně dvakrát do týdne sex! Odbourává stres a je dobrý pro vztah. Pozitivní efekt se projevuje jen u pevných vztahů, stálé bokovky mohou naopak ještě více stresu dodat. Důležité: Kdo střídá partnery, musí se chránit kondomy. Nejen před hrozbou AIDS, ale mnoha dalšími pohlavními chorobami jako syfilis, které jsou znovu na vzestupu.

Na závěr pár rad, které jsou podobné výše uvedeným radám. Jsou známé pod názvem: Dlouhý život z Okinawy.

  • Zdravá výživa (střídmě jíst znamená méně metabolismu tedy pomalejší stárnutí)

  • Pravidelný pohyb

  • Spokojený život (co nejméně stresu)

  • Život v souladu s přírodou

  • Víra (nejen v boha)

Zpracováno dle časopisu Zdraví 3/2006